Човешки взаимоотношения (за начинаещи)

В дискусията за правата на жените често изниква следния въпрос, обикновено зададен от някой по-примитивен мъж: “Ако жените и мъжете са равни, защо да не мога да набия жена?”

Да приемем, както е правило сред цивилизованите хора, че насилието не е аргумент, а нещо до което се прибягва само в краен случай при самозащита.

Не е правилно мъж да се бие с жена, не защото тя е жена, а защото в повечето случаи тя е по-слаба физически. Както не е особено геройство да пребиеш дете или по-слаб мъж, по същия начин не е повод за гордост да пребиеш по-слаба жена. При нападение от страна на по-слаб противник, винаги има начин да бъде обезвреден, без да се стига до насилие.

Но да речем, че ситуацията е друга – имаме едра жена и по-слаб мъж. Тя го напада. Никой не би упрекнал мъжа, ако е принуден да се защитава. Но самозащитата не означава юмручен бой и мерене на силите. Освен това, когато те нападнат, винаги съществува възможността конфликтът да бъде прекъснат – като се отдалечиш от нападателя, поставиш някакво препятствие между него и себе си или направо избягаш.

“Как така, аз съм мъж, не мога да бягам от жена!”

Ако за някого стереотипът “мъж по никакъв начин не може и не бива да се показва по-слаб от жена” е по-важен от собствената му сигурност, тогава нека доброволно се остави да бъде бит.

“Защо тогава трябва да отстъпвам място за сядане на жени, да им помагам с багажа, да им държа вратата?”

Елементарния отговор на този въпрос е – не е нужно да се прави това за жена, само защото е жена. Подобни малки жестове правим за хора, независимо от полa им, които по някакъв начин са в неравностойно положение – хора с физически увреждания, възрастни хора и малки деца и разбира се, бременни жени.

Да помогнем на  човек, който с видими усилия мъкне тежък багаж, да му подържим вратата или да направим място за багажа – това е въпрос на елементарна учтивост и цивилизовано поведение, които нямат връзка с пола на участниците в ситуацията.

Да имаш има здраво и пълноценно тяло и по-голяма физическа сила е привилегия, а не даденост. Един разумен човек би следвало да осъзнае, че тази привилегия е също така и отговорност и да помогне на хората, лишени от тази привилегия.

“Длъжен ли съм да плащам сметките на жени, да ги возя в колата си, да им купувам подаръци?”

Никоя жена, която се смята за пълноправно човешко същество, не би изисквала от мъж да плаща за компанията й. Ако някоя жена очаква от мъжете около себе си да я купуват, то тя явно не се смята за равноправна. Което си е лично нейна грешка, а не проблем за който носят отговорност всички жени навсякъде по света. Освен това никой не е задължава мъжа да се събира с подобна жена или да изпълнява изискванията и. Ако го прави, тогава това си е негов личен избор.

Изключение от това правило са отношенията между партньори и приятели, където е прието да си правим взаимно безплатни услуги и подаръци, независимо от пола на участниците в ситуацията. Подобни жестове се правят безвъзмездно и по собствено желание, а не по принуда.

29 thoughts on “Човешки взаимоотношения (за начинаещи)

  1. / „В дискусията за правата на жените често изниква следния въпрос, обикновено зададен от някой по-примитивен мъж: “Ако жените и мъжете са равни, защо да не мога да набия жена?”

    1. Някак си не върви в блог, които има претенции да призовава към толернатност и равноправие да е квалифицират хората. Бих препоръчал някъде там да се вмъкне „по мое мнение – по-примитивен мъж“. Може и просто да е бил провокативен, а не примитивен. Едно е да кажеш, че за теб нещо е еди-как си, друго е да изказваш миродавно твърдение. И какво изобщо означава „примитивен мъж“?! Някога бихте ли използвали определението „примитивна жена“. 97,98 % от случаите словосъчетанието се използва именно в използваната от вас форма… Останалите проценти са за „примитивен човек“. Кой тук е онеправдан – ние или вие? Дискриминираните също дискриминират, нали знаете?

    / „Не е правилно мъж да се бие с жена, не защото тя е жена, а защото в повечето случаи тя е по-слаба физически.“

    2. А, имало разлика значи…“по-слаба физически“. Ето защо само мен ме пращат местя мебелите. Но после трябва и да сготвя, за да сме равнопоставени.

    / Както не е особено геройство да пребиеш …

    3. Това с боя е толкова несъстоятелно агрументирано, че чак не ми се занимава да се го коментирам… И за ваше успокоение – не няма да се бия.

    / “Защо тогава трябва да отстъпвам място за сядане на жени, да им помагам с багажа, да им държа вратата?”

    „Подобни малки жестове правим за хора, независимо от полa им, които по някакъв начин са в неравностойно положение“

    4. Така ли трябва да се отнасяме към вас – като към тези в неравностойно положение? Нали бяхме в равностойно положение? Защо никоя жена до сега не се е сещала да направи мил жест към мен и да ми направи място в автобуса? Дори и да съм със счупен крак и патерици? Айде малко по към реалността…

    / Да имаш има здраво и пълноценно тяло и по-голяма физическа сила е привилегия, а не даденост. Един разумен човек би следвало да осъзнае, че тази привилегия е също така и отговорност и да помогне на хората, лишени от тази привилегия.

    5. Без манупулации, моля. Пак всичко към вас накланя. Иначе сме равнопоставени, но понеже ние сме превилигировани физически имаме отговорността да носим пазарските чанти. Вие в нищо ли не сте привелигировани, че да ни се притечете на помощ? Не благодаря, сам ще си изгладя ризата, че после ще ми излезе през носа….

    ….

    С най-искрени чувства.

    • Досега не съм имала случай в дискусия за човешките права жена да попита може ли да набие някого. Ако срещна подобна жена, веднага ще я класифицирам като примитивна. За индивиди, които смятат боят за средство за комуникация, „примитивни“ е най-любезният израз, който се сещам.

      Питаш жените защо не ти отстъпват място – а ти отстъпвал ли си място на мъж, който да не е пенсионер или на патерици? Непознати жени не ти помагат с багажа, а ти помагал ли си на непознати мъже? И защо така?

      Хората се чувстват неудобно, срамуват се или просто не се сещат да направят подобен „необичаен“ жест. Защо обаче?

      Ето за такива неща си говорим в този блог и търсим причините, търсим начин да разберем как са възникнали стереотипите.

      ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
      Никога не съм твърдяла че всички жени са в неравностойно положение – след този израз съм изброила групите, които имам предвид: „хора с физически увреждания, възрастни хора и малки деца и разбира се, бременни жени“.

      Не знам какви преживявания си имал със счупения си крак, но аз съм родена с физическо увреждане и куцам. На базата на собствения си опит мога да кажа, че в 99% от случаите, когато някой ми е отстъпвал място, това е била жена, обикновено млада жена.

      Забелязали ли сте, че изобщо младите жени най-често сами се сещат да отстъпят място или предложат помощ? Обръщали ли сте внимание, че когато в градския транспорт се качи възрастен човек и помоли някого да му отстъпи място, избрания индивид винаги е момиче или млада жена? Защо не помоли някой от младите мъже наоколо? Поради много добра причина – обръщайки се към млада жена, рискът да получи отказ е минимален. Именно младите жени са под най-голям обществен натиск да бъдат винаги в услуга на околните и са научени, че техните нужди идват на последно място след нуждите на всички останали.

      Ако възрастният човек реши да се обърне за помощ към млад мъж, рискува много повече от отказ. Реакцията на теоретичния мъж не може да предвидена – ами ако приеме молбата като атака към личното си пространство? Подобна възможност на никого не би се сторила странна или неправдоподобна. Обществото възпитава мъжете да не се срамуват да поставят на първо място собствените си нужди и да не се чувстват виновни, защитавайки собственото си удобство.

  2. Относно насилието при самозащита – не бих казала, че винаги съществува начин конфликтът да бъде прекъснат като се отдалечиш, поставиш препятствия или избягаш. Надявам се аторът на текста да не научи от собствен опит, че има ситуации, в които дилемата е „аз или той“.

    Ако някоя жена иска да й плащат за компанията й, не значи непременно че се смята за неравноправна. Може пък да смята, че има право на това 🙂 Освен това, когато продавате труда си за неравноправни ли се смятате? За някои хора трудът представлява присъствие или придружаване.

    Удивлявам се на лекотата, с която авторът дава единственият правилен отговор на всеки въпрос от списъка с човешки взаимоотношения 🙂

    • Изпадала съм в безброй ситуации, когато се ме нападали физически и не съм имала възможността нито да нокаутирам противника/противниците си, нито да избягам. Защото съм била по-слабата и пред мен не е стоял този избор.

      Аз пък винаги съм се удивлявала от лекотата, с която хората са готови да извинят физическото насилие и да намерят хиляди доводи, за да оправдят нападателя – и нито един в полза на жертвата.

  3. За самозащитата някаква дискриминация се получава – ако жена пребие мъж, който я напада – казваме „браво“, „много добре“ и те така. Ако обаче мъжът е нападнат трябва или да бяга или да „поставя някакво препятствие между него и себе си“. Не е павилно някак.
    Освен това по отзи начин мъжът няма да има никаква възможност да се защити от по-агресивни или нахални жени. Стой си той някъде, идва жената и почва да ги бута, примерно. И аншият човек (при липса на обемисти предмети за местене) – бяга… Мне. Не мисля че ще стане точно така.
    „Никоя жена, която се смята за пълноправно човешко същество, не би изисквала от мъж да плаща за компанията й.“ – практиката обаче показва друго. А пък не върви да питаш – „сама ли ще плащаш“ някоя девойка на първата ви среща. Така или иначе, ако жената иска да поема своята част от сметката (поне), би трябвало да участва в избора на заведение.

    „Удивлявам се на лекотата, с която авторът дава единственият правилен отговор на всеки въпрос от списъка с човешки взаимоотношения“
    Много точно казано.

    • Сред авторите на този блог и поддържниците на феминизма изобщо, едва ли ще намериш някого, който да защитава насилието от жени срещу мъже. Това, което описваш е пряко последствие от правилата на играта, наречена „патриархат“ и едно от нещата, срещу които феминизмът се бори.

  4. „Освен това никой не е задължава мъжа да се събира с подобна жена или да изпълнява изискванията и. Ако го прави, тогава това си е негов личен избор.“

    По аналогия, никоя жена не е длъжна да се събира с мъж, който не се държи „подобаващо“. Има само един проблем – реалният свят не е такъв. Нито за мъжете, нито за жените. Това според мен е основният проблем на феминизма – разглежда само половината проблеми…

  5. Този пост ми прилича на ОФ табло от близкото светло минало – с въпроси, едностранчиви отговори и указания как трябва да е.

    Върнете ни парите.

    • С удоволствие бих ти върнала парите, ако бях получила от теб някакви. Не помня да съм идвала у вас и да съм те молила на колене да четеш поста ми.

  6. @CTEHATA – Това, което описвам в статията си не е „как стоят нещата“, а „как би трябвало съзнателно да се стремим да стоят нещата“. Има разлика.

    Аналогията която даваш, не е точна, поради това, че положението на мъжете и жените в обществото не е равнопоставено. Ако един началник има подчинен, който предявява неоснователни изисквания, нищо не му пречи да го уволни (моят пример с мъжът и жената, очаваща да се плаща за компанията и). Но ако един подчинен страда от грубото отношение на началника си, не е чак толкова лесно и безболезнено да си напусне работата (твоят пример с жената, тормозена от мъжа си).

  7. Първият коментар (на Крио) е удивително безсмислен, но за сметка на това дълъг. Ясно е, че като казва „примитивен“ Деня има предвид определено поведение. Да се тълкува това като дискриминативен коментар върху мъжете изобщо е не твърде интелигентно и е частен случай на често срещаната реакция на иначе мислещи мъже спрямо феминизма: „Ами за мен?“ За утеха на оказалите се в това положение: в добра компания сте (Русо и др.).

  8. Не знам защо на феминистките само побоища и изнасилвания са им в главата. Подозрително звучи, някак си. Мисля, че както винаги, големите проблеми се крият в малките детайли. Най-трудно е да се отсее кои от разликите между двата пола са физиологично дефинирани и няма накъде да се мърда, и кои са чиста социална конструкция. Доста неща са с хилядолетна давност, а други са стереоптипи, превърнати в правила. На кого да се оплачат мъжете например от систематичното сексуално изнудване?
    И един провокационен въпрос. След като женската проституция е по-разпространена и по-приемлива обществено от мъжката, трябва ли да се чувствам дискриминиран? 🙂

  9. Защото Фродо, това се случва, това, че ти не си застрашен ми се вижда чудовищна причина да омаловажаваш темата.
    Мъжете да се чувстват дискриминирани?
    На база какво?
    Че има много по-малък шанс да бъдат бити, тормозени, насила пристрастявани към дрога, стигматизирани от обществото, убивани, отхвърляни, разболявани, умиращи, изнасилвани, преследвани?

    Ако искаш да кажеш нещо, кажи го, ако искаш да се подиграваш на живота на хора, които са жертва на насилствената проституция или трафик, не е тук мястото.

    Колкото до систематичното сексуално насилие, говори, ще те изслушаме, имаш ли нещо да кажеш по темата?

  10. @ Ena: Може да разчитате и в бъдеще на удивително безмислени и не-твърдо-интелигентни коментари от един иначе-мислещ мъж. За мен е удивително как в шест реда успя да ми лепнеш само три етикета – сигурен съм, че можеш и повече 🙂

    Компанията си я подбирам аз и Русо не е част от нея. Ако много държиш мога да ви запозная: Алфред Адлер, Виктор Франкъл, Карл Роджърс, Мария Монтесори, Елизабет Кюблер-Рос и още няколко. Заради тях съм станал инакомислещ. В компанията има и една феминистка, която безкрайно уважавам, но тъй като не е световно известна, няма да споменавам името й.

    с приятелски поздрав пак

    Крио

  11. Олеле, пълна липса на чувство за хумор.
    Не, не омаловажавам темата, не ме прочетохте внимателно. Темата за насилието е важна, но не бива да се преекспонира. Насилие има в много видове човешки взаимоотношения не само в тези между половете. А равенството има много малки и дребни детайли, а не само драстични и скандални, това исках да кажа.
    И не мислете, че жените са по-изложени на насилие в обществото от мъжете, каквато теза се прокрадва между редовете.
    Контрола върху секса е основното женско оръжие в отношенията помежду ни, какво има толкова за разбиране? На тази тема равенство няма и няма как да има.
    Също така, не смятам, че всичката проституция е насилствена, макар и да нямам данни какво е съотношението.
    Напълно съм съгласен с коментара на lyd.

  12. @Eneya: „Мъжете да се чувстват дискриминирани? На база какво?“

    Базата е достатъчно голяма. Тъй като вие не сте на наше място, е трудно да усетите някой неща от наша гледна точка – както и на нас да разберем напълно вашата (предполагам)

    Имах един съученик, който завърши Медицинския колеж във Варна с специалност „Медицинска сестра“. Да не говорим, че думата, определяща професионалната му квалификация дълго време съществуваше само в женски род… След това не успя да се си намери работа в клиниките във Варна, защото е мъж. Едва ли не само жените могат да се справят най-добре в тази професия и един мъж няма какво да дири там.

    Аз по това време следвах на друго място… По различни причини избрах една година паралено със следването си да работя в старчески дом като болногледач. Някой от възрастните хора недоумяваха какво правя там и в два от случаите категорично отказваха да влизам влизам в стаите им с думите: „Тук трябва да дойде жена“. Жената естствено не правеше нищо по-различно от мен – и тя болногледачка, обаче жена…

    Мога и повече примери да дам, но не искам пак да бъда обвинен в твърде дълъг и безсмислен пост. Ще държа лудостта си в граници… 🙂

    • Крио, именно срещу тези стереотипи се бори феминизмът. Жените не са генетично предразположени да бъдат медицински сестри или болногледачки, а мъжете не са неспособни да извършват тези дейности еднакво добре или по-добре. Коментарът ти само доказва, че ии жените и мъжете биха спечелили от феминизма и премахването на безумни стереотипи. На една страна сме.

  13. Crio,
    Ти лично изобщо не ме интересуваш и заради това нямам намерение да ти лепя етикети, да те „обвинявам“ и пр. Писах за КОМЕНТАРА ти, не за твоите лични качества, и за този вид коментари по принцип. Съжалявам, ако си се засегнал.

  14. Фродо, нямам чувство за хумор на тази тема, да.
    Защото не е смешно.
    Не съм казвала, че всичката проституция е насилствена, чети внимателно.

    Крио, никой, никога не е казвал, че жените са единствените жертви на настоящия социален ред (патриархат, сексизъм и т.н.).
    Такива примери, като твоя има много и за тях трябва да се говори, да.
    Но не търси под вола теле и чети какво точно е написано, а не екстраполирай.

    • @ уважаемата Eneya
      Мда, каквото може да се атакува от коментара ми, се атакува, макар и едностранчиво. Каквото не може, се премълчава, сякаш не е написано. Сега и аз ли да се обидя като crio?
      Само дето като чуя за дискриминацията на жените, се сещам как не съм виждал сина си от пет години, възпрепятстван от купища жени, лицемерно хленчещи, колко било трудно без мъж до тях в живота.
      Така е скъпи дами, всичко е лично, и често прекарано през мелницата на живота, и представа си нямате колко лесно е на една жена да навреди на един мъж в определени случаи.
      А сега отивам да пия един горещ чай на спокойствие.

  15. Фродо,
    Понеже сам повдигна твоя случай: защо смяташ, че си дискриминиран? В закона за попечителство над децата ли има нещо, което те възпрепятства да видиш детето си, или в прилагането му? Темата е лична наистина, но аз не съм запозната със съответните закони в България и ще ми е интересно мнението ти.

  16. @ Ena: не се чувствам засегнат. Само коментирам.

    @frodo717: Не се обиждам лесно 🙂 Каузата е сериозна 🙂 Само че преспективата, струва ми се, ограничена 🙂

  17. В конкретната тема не говорехме за родителство, нито за попечителство, нито за останалото разводняване, което ти направи.

    Не отричам, нито омаловажавам нещата, за които ти говориш, просто са несвързани с настоящата тема.

  18. Само давах пример, Eneya.

    @Ena.
    Законите за попечителство и родителство в България са писани преди десетилетия и са неефективни днес. Практиката е пълна с предразсъдъци и стереотипи за ролята на родителите. Освен това, приложението на законите няма процедура, която да е дори минимално ефективна. Като резултат една жена може да възпрепятства контакта на децата с бащата колкото си иска, независимо от цъдебното решение. В Булгаристан е така.

    А сега ме извинете, че ви нацапах блога с глупавите си мъжки мрънкания.
    Обещавам, няма да се повтори, няма да се бия с вятърни мелници.

  19. Половата дискриминация в законите е феминистка тема, не мъжко мрънкане. Конкретният случай за половите стереотипи в законите за попечителство над децата в България за мен е интересна тема. Може би авторите на блога ще я разгледат в отделен постинг?

  20. Можеш да идеш да се жалваш на Лидия как точно споменатите ни закони възпретятстват родителите да виждат децата си, защото тя може да ти разкаже почти идентична история, само че тя е в твоята роля.
    Така че не, законите не са писали специално, за да прецакат теб и да, имат нужда да бъдат променени.

    Разбирам темата, но просто нито му е времето, нито му е мястото за тази дискусия.

    Ена, да, темата е запланувана за един бъдещ момент.
    В момента покриваме базата.

    Крио, между взамиоотношения и родителство не можеш да сложиш равенство. Едното включва в себе си първото, но не го дефинира.
    Дения е коментирала съвсем конкретен тип взиамоотношения, в случая ти изменяш темата и се аргументираш с многото значения на думата, независимо, че конкертното значение на думата и конктекстът, в който е поставен е ясно дефиниран.

  21. Искам да поздравя всички феминистки и по-специално: Дениа с имиджа на съвременната, „модерна“ и „успяла“ българска жена, който имидж го дават по телевизията, има рекордна гледаемост в интернет и със сигурност формира доста кофти идеали + модели на социално поведение у подрастващото поколение:

    Мисля, че с такива проблеми трябва да се занимавате – културни, не да търсите за всичко вината в мъжете и в дискриминацията. Огледайте се! Вижте в какво общество живеете, хвърлете ги тези американски книги, които четете, те са напълно неприложими тук, в нашата действителност.

    Знам, че обществените стереотипи също са ви голям пейн ин ди ас, ама пропускате факта, че стереотипи, които работят срещу жените, много често се създават от самите жени. Watch and enjoy!

  22. Много хубаво че си оформила и изказала своята гледна точка, това трябва да се случва постоянно.
    За всички останали, които нямат достатъчно талант или ум да стигнат до нещо сами им остава да коментират злостно готово написаното.

Вашият отговор на Denia Отказ