Адекватност

Преди няколко дни в София имаше протест относно защита на животните. Причината за простеста беше кучето Мима, защото някакъв урод беше отрязал и четирите му крака. Цялото събитие доведе до създаването на закон, който на теория трябва да вкара 2/3 от жителите на България в затвора, защото според него всеки, който убива животни, е престъпник. Бързата работа, срам за майстора.

Похвално е, че сме толкова загрижени за света около нас, направо впечатляващо.
Обаче… 2 напред, 1 назад са крачките, които правим за пореден път.
Реакцията на обществото (каквото е и до колкото го има) относно съдбата на човешко същество далеч не е толкова активна… или видима.

Ако Аревик беше планина или куче, хиляди граждани щяха да излязат в нейна защита. Щяха да организират протести пред парламента, подписки в интернет, каузи във Facebook. Ако Аревик беше планина или куче, щяха да я дават по телевизията, зрителите щяха да подсмърчат и в резулат гражданското общество щеше да извоюва спасяването на Аревик. – твърди Светла. Налага ми се да се съглася с нея.

Аревик е момиче от Армения – младо, влюбено в арменското момче Давид от българския град Монтана, бременно и в много тежко здравословно състояние. И затворено в концлагера в Бусманци.

Аревик и Давид се запознали по интернет и от чат на чат – влюбили се. И така – четири-пет години. Давид обаче е един от многото нелегални чужденци в България. Дошъл със семейството си преди много години, отраснал в България, чувства се българин. Ама куцуз – цялото му семейство получило статут на постоянно пребиваване освен него, защото е мъж и трябвало да отбие военния си дълг от три години в Армения, която практически не познава. Давид, както много арменски младежи в България със същия проблем, естествено, не ще. Поради тази причина Българската държава масово ги обрича на нелегалност. Въпреки че едва ли се сещате за някого, изпратен в България от САЩ, Германия или където и да е, за да отбие дълга си към родината (по времето, когато казармата у нас беше задължителна), или оставен в негелалност в тези страни, защото не е поискал да бъде войник в България. Ако все пак Давид замине за Армения, го чака десетгодишна забрана за връщане в България – страната, в която иска да живее.

Както и да е, понеже Давид не може да отиде в Армения при Аревик, Аревик идва в България при Давид с едномесечна виза. Абсурдният момент е, че на практика тя няма право да остане за постоянно в България, защото не може да се омъжи за Давид, понеже той няма лични документи. И след като месецът на щастие изтича, започват мъките – Аревик търси легални начини да остане в България, но получава отказ. След известни перипетии получава разрешение да остане за 14 дни, но на деветия ден… е затворена в концлагера за чужденци в Бусманци* – сякаш е терорист, заплаха за националната сигурност.

В Бусманци Аревик разбира, че е бременна. Първоначално се опитва да бъде позитивна, но бременността й се оказва тежка. Предполагам, че причина за това е и стресът – да се окаже в затвор, с неясно бъдеще, разделена от Давид, с много непознати жени в една стая, строг режим, да не изключваме и храната… Каквито и да са причините за състоянието на Аревик, то е факт – тя не може да се храни и повръща непрекъснато. Водят я в болница единствено тогава, когато припада, аз поне знам за два-три пъти. Като я посвестят, я връщат обратно в Бусманци, защото не е здравно осигурена, а пък съдът в Монтана смята, че след като има заповед, че тя не може да остане в страната, трябва да я държат в Бусманци. Не я връщат обаче и в Армения.

След филма на Иван Кулеков за Бусманци и особено след гладната стачка в „дома“ (реакция на арестуването на шефовете на дирекция „Миграция“ и Агенцията за бежанците), доста жени с деца бяха освободени оттам. Това е положителна стъпка, но защо държат затворено едно бременно момиче, което не е извършило престъпление и чиято единствена вина е, че иска да бъде с човека, когото обича?

Лесно е да защитаваме горите и планините (освен когато  си хвърляме боклуцитев тях и искаме да ги застрояваме) – те просто са си там и не ни пречат. Лесно е да защитаваме и животните – макар че имат емоции, те нямат ценности и интереси.

Най-трудно е да защитаваме чуждите хора… защото не искаме да приемем, че са толкова хора, колкото и ние.

Цялата ситуация демонстрира пределно ясно, че държавата ни не е неадекватна само по отношение на собствените си граждани, а към всички, които по някакъв начин са имали нещастието да се окажат между зъбците на административният й апарат.

Следващото, което би трябвало да следва като извод е, че промени са необходими, но не просто промени за отбиване на номера, а адекватни и точни…

Не е ясно какво ще стане с Аревик и Давид. Неофициално чух, че до седмица ще я пуснат, но никъде не успях да намеря официално лице, което да потвърди тази информация, имейлите ми остават без отговор, а по телефона ме препращат в спретнати кръгчета напред и назад.

И после?

_________________

* – изпращането в Бусманци по принцип трябва да е крайна мярка – за чужденци, за които има заповед за принудително отвеждане от страната и сериозни опасения, че могат да се укрият и/или са заплаха за националната сигурност, такива неща. Предполага се, че този „дом“ е просто нещо като депо преди предварителното отвеждане от страната. На практика обаче там се вкарват всякакви чужденци, които по една или друга причина са без документи – например, не са платили такса, за чието съществуване не са знаели и хоп – им взимат документите.
– до преди няколко месеца нямаше максимален срок за задържане в „дома“. Но към края на годината държавата се „сети“, че трябва да спази Директива Директива 2008/115/ЕО, която е приела през май 2009. Според тази директива, максималният срок за задържане не може да надвишава 6 месеца. При изключителни случаи се допускат 18 месеца. Сещаш се, че според тези, от които зависи, повечето случаи в Бусманци са изключителни.

25 thoughts on “Адекватност

  1. 1. Кучето се казва Мима, не Мира;
    2 . Това, което се случва в Бусманци и с чужденците в България въобще е повече от ужасно. Нещата трябва да се променят и реорганизат коренно, като се започне със самия закон.
    3. В България насилието над животни е ежедневие и се смята за нещо нормално. Най-накрая за това се чу, защото случаят с Мима нашумя в интернет.

    Така че, извинявай, но аз не смятам, че това е лошо или вредно. „Лошо“ е да се сравняват по важност „каузи“. Всеки, който днес смята, че насилието над куче е по-допустимо от насилието над човек, утре ще каже, че насилието над циганин и по-допустимо от насилието над етнически българин. Това са същите тези хора, които смята, че мястото на Аревик е в Армения, на Ола в Африка и на всички чужденци по родните им места.

    Затова спрете да мрънкате, че медиите отделят повече внимания на животните, от колкото на хората. Първо не е така и второ, ако проблемите на хората, ви вълнуват пишете за тях, правете инициативи, помагайте.

  2. „Всеки, който днес смята, че насилието над куче е по-допустимо от насилието над човек, утре ще каже, че насилието над циганин и по-допустимо от насилието над етнически българин“

    дрън дрън. по твоята логика трябва да ядем и човешко месо понеже ядем животинско. хората и животните са различни, сравнявай like with like.

  3. „по твоята логика трябва да ядем и човешко месо понеже ядем животинско.“

    откъде въобще си го направи това заключение?

    аз лично съм 100% съгласна със събина. освен това си мисля, че точно хората, които застават зад инициативи като тази против насилието над животните, са същите, които стоят зад каузи като защита на човешките права. степенуването на клаузи „по важност“
    е една абсолютно нелепа история и да се напада така някой, който има и друга кауза, освен твоята, е адски незряло.

  4. Насилието е насилие, независимо дали е над човек или над животно.
    Не знам колко е логично, но за мен, който може да посегне на животно, е склонен да посегне и на човек.

    • ти си по-тъпа отколкото си мислих.
      значи ти е все тая, ако при бомбардировка краве загине и хора?
      айде бегай от тука с глупостите.
      вие веганистите сте най-тъпата секта заклевам се.

  5. „откъде въобще си го направи това заключение? “ еми направих го на базата на логиката на събина как ако биеш животно, задължително ше биеш и хора.
    размърдайте си мозъците. кои са тези хора за правата на хората в този протест? 240к души искат всеки, който упражнява насилие над животно да влиза в затвор. аз искам по-малко хора да влизат по затвори, а те повече. кой е ‘за’ хората в тази ситуация?

    @събина: еми не знам до колко е логично и аз, но ми се струва логично щом ядеш плът на прасе, да ядеш и плът на мравояд, и оттам на човек. така като си говорим празни приказки е много логично, кво?

  6. Епистемик, мисля, че Събина се опитва да каже, че човек, който е склонен да мъчи животни, да им причинява болка за собствено удоволствие, в някакъв момент би посегнал и на хора.

  7. епистемик, oчевидно не разбираш какво искаме да ти кажем.
    никой не иска невинни хора да влизат в затвора. само че ако един човек нарани
    нарочно по какъвто и да е начин друг човек, мястото му е точно там. с това би трябвало да сме съгласни всички.
    това, зад което стоят подръжниците на закона за защита на животните, е адски елементарно: никой да няма право без разумна причина да причинява страдание на
    животно, защото едно животно е точно толкова живо, колкото и един човек и няма право да бъде нарянявано. и не бива да нарянява, за което си има също закон.
    идеята на закона за защита на животните е да направи обществото ни малко по-хуманитарно, ако въобще това е термин в българия.
    иначе ествествено, че историята с аревик е отвратителна и вярвам, че всеки път когато елементарни човешки права бъдат нарушени, трябва да се вдига толкова много шум, че и гълъбите да го разбират това нещо. само че това не ми пречи да вярвам и в други каузи.

  8. Десислава, може би искаш да кажеш хуманно, защото хуманитарно има друго значение.
    Епистемик задава супер резонния въпрос – и като влязат в затвора какво?
    Кои хора влизат там и какво представляват тия места.

  9. Ох, хора, засрамете се най-после!
    Защо когато някой започне да прави нещо градивно, веднага се намират 300, които да пречат, да дават акъл, да обясняват, че тоя е тъпанар, че изобщо се е хванал да променя нещо, че не трябва да прави това, а 200 други неща и т.н. Някой има ли обяснение?
    Да! Доказано е, че над 75 % от криминално проявените СА ИМАЛИ история за насилие над животни. В тази връзка е редно да се страхувам, че изродът, който беси бездомното куче на улицата, утре може да застреля съседското дете и е редно да се боря той да влезе в затвора.
    Не! Никъде в закона не се казва, че ако убиеш хлебарка или заколиш прасето си на село, ще влезеш в затвора и престанете да плещите глупости! Става дума за ОСОБЕНА ЖЕСТОКОСТ, което е юридически термин и си има юридическо определение. Дай Боже никой от вас никога да не разбере какво е особена жестокост.

    Защо никой от вас, даващите акъл с какво да се занимават другите, не видях да организира каквото и да е в защита на някоя кауза, която според него била по-важна?
    Кой ви спря?
    Аз се боря за всяка кауза, която ме интересува и смятам за важна.
    Дойдох тук да разбера как да се боря и за Аревик, а това, което намирам, отново са малоумни коментари за хлебарки.
    Срам ме е от „гражданското“ ни общество.
    Защото не е нужно девойката да е планина, нито куче.
    Нужно е просто ние да не сме коне с капаци.

  10. Всъщност връзката между насилието над животни и хора е изследвана неведнъж и може с голяма доза увереност да се твърди, че съществува. В края на тази статия има библиография с изследвания по въпроса: http://www.gevha.com/investigacion/profesionales/1038-domestic-violence-and-animal-abuse-a-multidisciplinary-approach-in-illinois

  11. Pingback: SOS за една Жулиета | Blogatstvo.com

  12. Pingback: Да спасим Аревик! || На правилното място

  13. Йоана, Ви, вярно е, че са свързани.
    Въпросът, който аз и Епистемик задаваме е прост: Вкарваме тия насилници в затвора и после какво се случва с тях? Защото превъзпитание със сигурност не е на дневен ред, нито пък по някакъв начин се опитват да им помогнат. В повечето случаи излизат по-зле откогато са влезли, но пък вече имат и връзки.

    Да, хубаво е да се правят някакви неща, да си активен и прочие, но дейността за едната отчетност рядко е полезна или с добри последствия.
    Така че спрете си малко устрема и се замислете какво се казва, никой не ви противоречи, а просто се дискутира друг сериозен проблем – неадекватността на затворите.

  14. Eneya: „Вкарваме тия насилници в затвора и после какво се случва с тях? Защото превъзпитание със сигурност не е на дневен ред, нито пък по някакъв начин се опитват да им помогнат. В повечето случаи излизат по-зле откогато са влезли, но пък вече имат и връзки.“

    За съжаление този проблем стои не само с евентуално осъдените за насилие над животни. В България наказанията за изнасилване, когато изобщо се дадат, са смешно малки, и след излизане оттам сме изправени пред същия проблем. Но това не означава, че затварянето им е лоша идея, просто трябва да се оправи тъпото законодателство, което за трето (!) изнасилване дава само 5 години (неотдавнашен случай, но за съжаление не помня къде го четох и не мога да дам линк).

    • Не знам кой е сектантът тук, след като ти очевидно не четеш какво е написано, а скачаш веднага с готов лозунг – „мразите хората за сметка на животните“ – в настоящата дискусия, където си постнала това обвинение, кое ти дава основание да го твърдиш?

      По повод тази статия – браво на news.bg, обаче това за какво някой ще си даде парите – за куче или за дете – си е негова работа и колкото да ни се иска да ги даде за това, което е по-важно по принцип (детето), фактът си остава, че не можем да му нареждаме. Някой имал пари, платил да поставят протези на кучето. Това си е негова работа, благотворителността е пожелание. Проблемът с болните деца не може да се реши като се размахва пръст пред частни организации и им се нарежда за какво да харчат собствените си средства – тези усилия трябва да са насочени към държавата, според мен.

  15. (можете да разтягате локуми за псевдо-научни изследвания, за връзката между насилието над хората и животните, за каквото ви душа иска, но никога ама никога не можете да промените фактите, а те са, че на шибаните веганисти ви пука много повече за животните отколкото за хората. погледнете turn out на протести за солидарност със стачкуващи учители, протести срещу насилието в студентски, при което загиват млади хора, протести в солидарност с костадина кунева (залятата с киселина имигрантка в гърция), всякакви протести, дори тъпи фейсбук групи.

    247к срещу няколко хиляди в най-добрия случай за група „да помогнем на болното дете еди кое си’ и от този тип.
    30 души дойдоха за кунева, а протестите на учителите за по-добри заплати и условия на труд бяха напълно демонизирани.

    така че продължавайте да ми говорите за „хуманизъм“ щото май вие не знаете значението на тая дума, ама тва е щото сте шибани, тъпи веганисти. НЕ МОЖЕТЕ ДА ПРОМЕНИТЕ ФАКТИТЕ, затва признайте, че не ви пука за хората.

  16. бай далай, за реакцията на хората си има обяснение. Предполага се, че човек може да се оправя сам в този свят, докато едно животно не, то винаги е жертва. Част от голямата тълпа наистина смята хората за по-лоши от животните. Но ако на едно дете бяха отрязани всички крайници бъди сигурна че 200к+ хора щяха да надигнат вой на секундата… За болните деца ние плащаме данъци и тъй като сме бедни не можем да спасим всички. Приказките ти за солидарност в случая са празни лозунги и наподобяват тези на Първанов.

    „протести срещу насилието в студентски, при което загиват млади хора“

    Ей това вече е смешно. Протест срещу съществуването на огромна маса пияни олигофрени, генетична селекция между шофьори и чистачки, които са част точно от възлюбения от теб хомо сапиенс. Или и тук насилието е структурно? „Протестираме срещу насилието на звездите, впрегнали ни в тази безкрайна верига от страдания!“ Браво. По-добре да попротестираш срещу простотията, която комунизмът издигна в култ. Побойниците в студентски са слезли точно от железобетонния пиедестал.

    • ахахах! давай, продължавай да попълваш листа с локумите на тази дискусия.
      щом започнахме и темата за комунистите и първанов, предлагам също да обсъдим:
      1) международното положение след началото на ‘войната срещу терора’;
      2) американския търговски дефицит;
      3) икономическите досиета на прехода;
      4) фукоянското разбиране за човешката природа

      каквото ти душа иска!
      само и само да не говорим за фактите!

  17. Pingback: Случаят на Аревик и Давид получи безпрецедентен обществен отзвук « Правна клиника за бежанци и имигранти

  18. Pingback: Случаят на Аревик и Давид получи безпрецедентен обществен отзвук | BLOG.Farbg.eu

Вашият отговор на Eneya Отказ