Полове и математика

Прекарах последните дни в подготвяне на публикация на тази тема, но дамите от Socimages са се справили доста по-семпло и изящно от мен, така че просто ще цитирам техния текст.

It is pi plus C of course

В някои общества уменията свързани с математика са дефинирани на полов принцип.
Т.е. много хора смятат, че момчетата и мъжете се справят и разбират по-добре математика от момичетата и жените и че тази разлика е на биологична основа (хормонална, неверологична или нещо друго, записано някъде из Y хромозомата).

Но изследванията посветени на половите разлики по в математиката представя по-различна картина. Натали Eнджър и Кенет Чанг (Natalie Angier and Kenneth Chang)  разглеждат тези разлики в New York Times. Те докаладват следните наблюдения (които са конкретно за Съединените Щати, освен в някои конректни примери, в които е отбелязано специално за кои други държави става дума)* :

•  Няма разлика в справянето с математика преди 7г. възраст и при двата пола. След началото на пубертета, започват да се появяват разлики (момчетата изкарват 30-35 точки повече от момичетата в математичексата част на SAT). Но резултатите в различни подкатегории в математиката варират сериозно (често момичета се справят далеч по-добре от момчетата ).

•  Когато момчетата се справят по-добре, те също така се справят и по-зле. Момчетата е по-вероятно да отговорят на всички въпрси погрешно, отколкото момичетата. Иначе казано, те покриват и двата края на камбаната; момчетата се справят едновременно по-добре и по-зле от момичетата в математиката.

• Това означава, че начинът, по който ние тестваме математическите способности е политически избор. Ако се обявява кой е най-добър по математика – отговорът е момчетата. Ако се обявява средните математически умения на база пол, ситуацията е почти същата.

• Начинът, по който решаваме да тестваме математическите способности е също политически. Въпреки, че момчетата се справят по-добре от момичетата със SAT, оказва се, че тези резултати не са същите, като резултатите от математическите представяния в клас. Момичетата редовно се справят по-добре от момчетата с математиката в учебна среда.

• И след като момичетата често се справят по-добре от момчетата в практическа ситуация, математическите наклонности и способности (дори когато сравнението е правено на ниво много добро, а не средно представяне) не обяснява неравномерността на половото представяне в кариерите с науча насоченост (повечето от които изискват просто да разбиране от математика, а не гении в сферата). Във всеки случай, резултатите от математическото представяне на половете е много слабо свързано с това кой решава да се насочи към научна кариета, особено по отношение на момичетата. Много момичета с високи резултати не се насочват в тази посока и много момчета със слаби се разултати се насочват натам.

Нека погледнем някои международни сравнения:

• Момчетата се справят по-добре само в половината от OECD нациите. В почти всички останали държави, няма сериозни различия между двата пола. В Исландия, момичетата сериозно превъзхождат момчетата като резултати.

• В Япония, макар момичетата да се справят по-зле от момчетата в сферата, техните резултати значително превъзхождат резултатите на американските момчета. Което показва, че това, че момчетата се справят по-добре от момичетата в математиката в една държава, не означава, че всички момчета от всички държави имат по-добри резултати от всички момичета във всички държави.

• Въпреки това, дори в Исландия момичетата имат по-негативно отношение към математиката от момчетата.

Каква е реалността в такъв скучай? Едно изследване открива, че разликите  в математическите способности на база пол и нивото на социалното полово неравенство в едно общество са силно свързани. Иначе казано „разликата между представянето на момичетата и момчетата в математическата сфера, въпреки че исторически е благосклонна към момчетата, значително намалява в по полово равноправни общества.“

Част от проблема е, че момчетата и момичетата си създават представи дали ще се справят добре или зле с математиката благодарение на глупости от типа на Барби „Математиката е трудна!“ (продавана и след това изтеглена през 1992г:

Въпреки това, несигурността на момичетата по отношение на техните математически спообности не е само защото ТЕ се подценяват и действат съобразно културния норматив, но и учителите им, които им преподават в основното училище (90% от които са жени) когато показват същата несигурност и неувереност, предават това си отношение на учениците. Скорошно изследване се занимава подобно с тази тема. Ето един кратък абзац, който е изключително показателн:

Нямаше връзка между несигурността на преподавателя и нивото на математически псоосбности в началото на учебната година.В края на учебната година обаче, колкото по-неесигурни са били преподавателите по математика, толкова по-вероятно е момичетата (но не и момчетата) да възприемат за иситна и да се съобразяват с разпространените стереотипи, че „момчетата са добри в математиката, а момичетата в четенето“, което намалява техните резултати в математиката. Действително, в края на учебната година, момичетата, които възприемат по-сериозно тези стереотипи  имат значително по-слаби резултати и постижения в математиката, отколкото момичетата, които пренебрегват стереотипите и момчетата като цяло.

Иначе казано: с разликата на гениалните таланти в тази сфера, мъжете и жените имат еднакъв потенциал да бъдат добре или зле в математиката. Но в общества, в които е разпространено вярването, че жените не могат или не трябва да се занимават с математика, резултатите се променят негативно за женското представяне. И както Fatistician казва – „математиката е умение“. Хората, които намират практикуването й за безсмислено, няма да се занимават и съответно няма да се справят добре с него, независимо дали имат Y хромозома или не.

Ако отнесем тази информация към повечето разпространени представи как се справят мъжете и жените в дадена сфера нe на база пол, а на техните отделни постижения, ще получим съвсем различна представа кои са „мъжки“ и „женски“ сфери и до каква степен те са плод на социален конструкт и самовнушение, което би било само полезно както за икономиката, така и за самите мъже и жени като цяло.

* ще преведа целия текст на Енджър и Кенет по-нататък, но не мога да дам конкретна дата.

28 thoughts on “Полове и математика

  1. Интересно защо не намирам известни математици жени. Познавам доста, но сред тях жени няма.

    Помня и в училище, че в класа ни нямаше момичета, които да са добри по математика. Само част от момчетата. Факт е обаче, че другата част от момчетата бяха по-зле от средно представящите се момичета. Учителят по математика беше жена и не е имало целенасочено отношение от нейна страна.

  2. Интересно твърдение, но публикацията говори за това, че дали се справяш по-добре или по-зле не е свързано с пола, но че отношението на момичетата към математиката често е много по-отрицателно, независимо от резултатите им, отколкото това на момчетата. И че причините за това са стереотипите.

    Впрочем, ако се разтърсиш, ще откриеш доста жени математици, но мисля, че твоят въпрос е по-скоро „защо няма гениални жени математици“?
    Част от отговора е прост: бавната промяна на отношението. И днес е публичен мит, че момичетата не разбират от математика, че математиката е скучна и пр. Липсата на активно насърчаване на развиването на математически способности при момичетата обяснява като цяло отрицателното отношение към предмета.
    Другата част е, че гениалността не е по поръчка.

    Можем да приемем, че има много момичета, които нямат интерес към предмета (както не им е интересна географият или биологията или литературата), но не може да се използва като доказателства за ВСИЧКИ момичета.

    • Ок, тогава защо на приемните изпити в специалности с математика (на които се явяват и момчета и момичета по много и и всичките момичета, които се явяват, са с хъс, че разбират от математика), баловете за жени са много по-ниски от баловете за мъже?

      А, да, по отношение на интереса, не ти ли хрумва, че именно ИНТЕРЕСЪТ може да е хормонално-зависим?😉
      (а, да, имам кейс стъди който показва зависимостта на възможностите за добро математическо представяне от хормоналните нива😉 )

      • Пусни линк към това изследване, ще е интересно да се прегледа.
        Ако хормоните ни са свързани с интересните ни, ще ми бъде интересно да прочета по-детайлно обяснение как точно работи това, защото за момента поне съм скептична.

        • Кейс стъдито беше с намигане, няма излседване. Просто дадох примери с възможни конфаундингс, които ми се струват не достатъчно добре контролирани в цитираните изследвания.

          • Ахам, wordpress не ти е хванал намигването.
            Т.е. смяташ, че е възможно информацията да е представена по политически коректен начин или желанието за политическа коректност да е повлияла?

  3. Още през осемдесетте и деветдесетте изследвания на връзките между хормонални нива и поведение показват по-високи нива на тестостерон у жените на ръководни длъжности сравнение с жени на по-ниски позиции и по-ниски нива на тестостерон у мъже на ниски позиции в сравнение с нивата на мъже на високи позиции. Изследванията показват също така, че въпросните нива варират в един и същ организъм, когато човек се изкачва или слиза в йерархията. Излиза, че и мъже, които гледат малките си деца продължително време естрогена (така ли се каваше?) се покачва.
    Изводът е, че конкретните житейски обстоятелства могат да променят хормоналните нива значително. Тези изследвания са цитирани подробно в книгата Pоlitics of Masculinities: Men in Movements от Michael Messner, която чета в момента. Книгата е от 1997 г. Ако някой е счел по-скорошни подобни изследвания, моля да сподели.

    • Най-сетне можем да синтезираме мотото на феминисткия отдел за трошене на стъклени тавани. Благодарско на Ена.

      „Не ми гледай вагината, гледай ми тестостерона!“

      Yeah😀

      • И като повечето опити за синтезиране, това мирише на генерализации, а всички знаем колко работа вършат те.🙂

        • Ако обобщаването е пряко следствие от експеримент и не върши работа, то трябва да забраним науката като източник на познание. Докато статистиката на опита не извади стопроцентова истина да си остане в чекмеджетата на лабораторията. Има ли дори една абсолютна истина в хуманитарния свят? Дайте формулата.

          Аз и без експерименти предполагах тези данни. Предлагам от днес да заменим думите мъж и жена с нови, отразяващи хормоналните пропорции в хората. Груб пример: два тестостерона упражниха насилие над естроген. Така хората ще имат едно наум, че е възможно да става дума за две корпоративни кучки притискащи по правен път невинно мъжленце отглеждащо детенце.🙂

  4. Известни жени математици са примерно: София Ковалевска и Еми Ньотер. Ако сте гледали биографичният филм за София Ковалевска може би ще разберете защо е трудно за жените да бъдат математици. Има маса проблеми в математиката, които стоят нерешени стотици години … всеки може да опита. А иначе несъмнено – повечето хора, които се занимават с математика на Земята са жени, но откритията в повечето случаи се правят от мъже, защо е така не мисля, че има значение🙂

  5. Аз пък си спомням от училище, че всички, които бяхме добри по математика, бяхме все момичета. От началното училище до завършването. Не само в моя клас, във випуските ни беше така. Добрите момчета бяха малцинство. А най-зле като представяне бяха пак момчета, при това не само по математика, а като цяло по всички науки. Имайте предвид, че съм посещавала както обикновено училище, така и смятано за елитно такова, но няма да споменавам имената им. По мои наблюдения и тези на най-близкото ми обкръжение, ситуацията и при други хора е била сходна. Но все пак това е anecdotal evidence, и го цитирам понеже по-нагоре някой споменава, че имал различен личен опит.

    Само че след като завърших училище се сетих нещо много важно: в началното и основното училище нямаше някакви предпочитания от страна на учителите, но в гимназията се забелязваше вече толеранс: въпреки че най-добрите математички бяха много по-напред от момчетата, когато се сформираха отбори за олимпиади, даскалицата ни избираше момчета. А за инженери отидоха да учат едно момиче (но в чужбина), и един момък, който едвам вързваше тройки и четворки.

    Лично мое мнение е, че на света има много момичета, които са адски добри по математика и точни науки, но малко от тях се осмеляват да се борят с очакванията и нагласите на преподаватели/семейство/приятели. Налага им се да се сблъскват с много предразсъдъци, с думи от рода на „това не е женска професия“, „на жените им е по-трудно“ и пр. А и в много от случаите тези твърдения не се изказват само ясно, по-скрити са един вид, често и изказващата се страна, и приемащата не осъзнава ефекта им.

    Ключът според мен е в това да се стимулират и окуражават всички деца, които проявяват интерес към науките. Замислете се на колко от момичетата някой им е подарявал конструктор, камионче, science kits, и подобни играчки. Децата както лесно се палят, така и лесно губят интерес, а пък и лесно можеш да им нараниш самочувствието, да не говорим и че копират от връстниците си.

    А пък за завършек, ето линк към една интересна статия:

    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/07/12/AR2006071201883_pf.html

  6. Не виждам нужда да се спори кой е по добър – това зависи от личния интерес. Аз не харесвам да се занимавам с математиката и не го правя освен по задължение. И смятам, че всеки един би дал добри резултати, когато има интерес в извършването на нещо, т.е да го кара да се развива.
    Като се влезе в счетоводна къща (фирма или както е кръстено) 98% от работещите там са жени. Не знам какво и кой им е посочил този вид работа като развитие в техния живот, но там рядко се срещат мъже, защото основното занимание включва изчисления и всякакви други неща които мен не ме интересуват.

    За това личния интерес носи развитието, половите белези са си просто полови белези.

    • Не спорим кой е по-добър, а разискваме темата дали полът е свързан с предпочитанията на една или друга специалност и уменията за справяне с нея. И дали полът е свързан със способностите за аналитично мислене, защото макар теб да не те интересува и да смяташ, че всеки сам си решава, това не отговаря на фактите как се подхожда към темата принципно в западното общество (пък и не само).

      Спокойно можем да заменим математика с някоя друга тема.

      • Напротив темата е точно затова, кой е по-добър, мерим си… интелигентностите. Защото за каквато и наука да става въпрос (Спокойно можем да заменим математика с някоя друга тема.) в крайна сметка важна е cognitive inteligence (възприемчивата интелигентност или с други думи способността ни да възприемаме и анализираме света около нас). И какво се оказва, О! чудо -> http://www.iqcomparisonsite.com/SexDifferences.aspx

        За да не си играе Eneya пак да превежда какво ли не, ще ви преведа заключението на изследването.

        Заключение:

        Средното значение на IQ при мъжете и жените до 15-годишна възраст е приблизително еднакво, но при мъжете IQ e по-голямо от това на жените след навършване на 15 години. Разликата между мъжете и цените при IQ екстремумите е още по-голяма. Тъй като голям част от престижните роли в обществото се свързват с по-голяма интелигентност, по-малката представителност на жени в тези роли може донякъде да се обясни с това, че по-малко жени могат да бъдат конкурентни на мъжете на най-високо ниво. Това не означава, че на жените не трябва да бъде давана равна възможност да покажат техните възможности, тъй като това ще доведе до поява на по-лош, изкуствен „стъклен капак“.

        P.S. Данните в изследването са на база теста на Рейвън -> http://en.wikipedia.org/wiki/Raven%27s_Progressive_Matrices , при който възможността за културни различия при изчисляване на интелигентността са елиминирани, така че универсалното оправдание „ама стереотипите“ в случая не важи.

        P.P.S. Относно изследването на Janet Mertz от 2004 за математиката имам обяснение и то е, че в методологията на изследването е допусната една огромна грешка, а именно, няма как да бъде доказано, дали момичетата или момчетата отделят повече време на изучаване на математика. В едно друго изследване свързано в това изследване, се доказваше, че момичетата отделят доста повече време да изучават математика, точно защото се смята, че са по-слаби от момчетата, докато момчетата са откровено по-мързеливи и залягат по-малко над учебниците. Не мога да дам линк с тази информация, но обещавам да потърся и веднага щом намеря ще го постна, дотогава се съгласявам да приема, че в математиката сме равни.

        P.P.P.S. Съжалявам за сексисткия коментар, ама си го изпросихте.

  7. Не съм съгласна с начина, по който тълкуваш материалите.
    Нейсе, в момента превеждам един текст по темата, така че ще се продължи дискусията.

    П.П. Знаеш ли какво конкретно означава думата сексизъм, защото ми се струва, че я използваш неправилно.

  8. Този аргумент със старанието на момичетата е пореден опит да се омаловажат знанията им. Като човек (от женски пол), който е бил даван за пример като постижения в училище, а и след това, както и такъв който е предявявал естествено влечение към науките, мога да уверя скептиците, че аз също не отделях много време за уроците си. Набавях си допълнително информация и четях материали извън това, което изискваше програмата, беше ми интересно. Когато човек има аналитично мислене, няма нужда от много зубрене, независимо какъв му е полът.

  9. А ето и нещо от Scientific American Mind (Научните изследвания, на които се основава статията са цитирани след текста на статията): „Хората често надценяват значимостта на интелекта. Практиката и упорството допринасят повече към успеха, отколкото интелектът.“ В същата статия се изтъква огромното значение на институционалната и семейната подкрепа за развитието на индивида. http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=high-aptitude-minds

    Тъй че, Бай Гошо, хвала на старателните индивиди–мъже и жени. А щом опираме до институционална и семейна подкрепа, въпросът има ли там привилигироване на база пол е много важен.

  10. „В математиката няма царски пътища.“, бих добавил няма мъжки или женски пътища. Аз съм завършил математика (ФМИ СУ“Св. Климент Охридски“) и в групата ми повечето състуденти бяха момичета, които при това успешно завършиха.Пък и повечето учители по метематика в България са жени.
    Математиката има някои характеристики, които подпомагат развитието на „професионални изкривявания“ – говоря не за „справянето“ с математика, а за творчество.
    Математиката много способства за развитието на асоциално поведение
    идващо от:
    1. непрекъснатото състояние на концентрация и съсредоточеност;
    2. разсеяност, непрактичност.
    3. изисквания за точност на изказа от събеседниците
    4. нежелание да се водят спорове и т.н.
    Пример: http://kjelqzkov.log.bg/article.php?article_id=22690

    При придобиване на навици като горните, човек както се казва няма как да „излезе в обществото“ и да прави открития в математиката. Няма и огромното желание за кариера. Пък и каква кариера може да има човек в математиката!?!??!?! Един от най-добрите ни „олимпийци“ по математика (около 1990)-Дико Михов стана икономист, брокер или не знам какво:
    http://www.dnevnik.bg/sviat/2009/02/05/669405_bulgarin_si_kupi_apartament_v_manhatun_za_345_mln/
    или като Соломон Паси и Благовест Сендов се посвещават на политиката….

    И тъй като говорим за жени в математиката си спомних и за Марджори Райс:

    http://tessellations.home.comcast.net/~tessellations/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Marjorie_Rice
    и нещо на български:
    http://www.sivosten.com/content.php?mode=article&id=133&ttl=mardjori-rajs

    Подобна статия е доста неуместна, ако човек иска да реши даден математически проблем сяда и го решава (или поне се опитва). Пример Марджори Райс. Ако не иска, започва да си търси несъществуващи проблеми.
    Математиката не изисква много средства. Те трябва да са достатъчни за живот(храна, облекло) и евентуално за листа и моливи, острилки и други дреболии. Може всеки да опита …

  11. Абе може да не намирате анекдотичните свидетелства за кой знае колко ценни, но може да се окажат добра отправна точка – ако всеки от нас си припомни ситуацията в собствения си клас, а после се опита да я проумее, имайки предвид колкото се може повече фактори, можем да стигнем до някакви изводи за нашата култура. Разбира се, нещата вероятно се променят с времето, така че следва да се вземе предвид и това кой кога е бил ученик, понеже сме на доста различни възрасти.

    Аз, например, бях отлична по математика и можех да се класирам на по-високи нива на олимпиадите ако не ме мързеше толкова много🙂 Макар че до последната година в гимназията смятах да кандидатствам с математика, не го направих. В един момент си дадох сметка, че обичам математиката, че ми е приятно да решавам задачи, но не бих се занимавала с това по цял ден години наред.

    Всичките ми учители (до гимназията жени, а по време на гимназията мъж) смятаха, че трябва да се занимавам сериозно с математика. По онова време (завърших езикова гимназия в края на соца – 1989) поне в моите училища не бях забелязала някой да смята, че математиката е за момчета, както и останалите точни науки. Вярно е и това, обаче, че в кръжока по физика в 6 клас бях единственото момиче, а после и единствената от класа, която пожела да кандидаства с физика в математическа гимназия. В 6 и 7 клас имах учителки, и двете ме подкрепиха. Едната ме занимаваше безплатно в края на седми клас, за да се подготвя за изпита.

    Майка ми смяташе, че имам талант за точни науки и математика и нямаше нищо против да се занимавам с такива неща, въпреки че тя самата е слаба в тези науки и като че донякъде в плен на мита, че е нормално жената да е красива, а мъжът умен … та затова и се омъжила за баща ми – понеже разбирал от математика – да не е глупаво поколението😀

    В същото време, познавам жена-инженер, работила доста години в завод, която никак не беше очарована от идеята дъщеря й да учи инженерство, понеже това не било подходяща професия за жена. Дъщеря й завърши гимназия през 2002.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s