Представяне: Жилов

Феминист

Блогърите, които са ме засичали, ме знаят като Жилов (Estranged).

Аз съм феминист. Тъй като много хора си мислят, че феминистка значи „мъжемразка“, няма да се учудя мъж-феминист да им звучи прекалено парадоксално, нещо като в оня виц „докторе, знаете ли, аз мисля, че съм лесбиец“.

Всъщност, да разбереш феминизма е едно от малкото неща в този живот, което е сравнимо с това да видиш Матрицата. Страшно е, защото означава да се сбогуваш с всичко, което си мислиш, че знаеш. Да видиш, че вярваме в лъжа, която оковава всички ни – мъже и жени. Но не можеш да разбереш какво е Матрицата, докато не я видиш сам. Както казва Морфей „Мога само да ти покажа вратата, ти трябва да минеш през нея“.

И така, аз съм феминист, защото не искам да гледам как хората се превръщат в предмети. В кукли. В марионетки в абсурдна пиеса, които не виждат какво дърпа конците им.

Denia сравни феминизма с рисуването. Мога само да потвърдя. Когато се учиш да рисуваш, виждаш много повече отколкото си виждал досега. Виждаш как светлината очертава черепа, а сянката от носа откроява красиво светло триъгълниче върху скулата. Как никога досега не си го забелязвал? Много просто – човек вижда само това, което вече знае. И така е с всичко останало. Когато се учиш да се катериш, всяка пукнатина и издатина придобива нов смисъл. Когато започнеш да разбираш от градинарство, няма да може да си свалиш очите от дърветата и цветята по улицата. Когато се научиш да програмираш дори нещо елементарно, започваш да усещаш по нов начин причините и следствията, и изведнъж разбираш, че математиката, която си презирал в училище, е нещо божествено (доколкото безбожник като мен може да употреби такава дума).

Всяко знание е като ново зрение, което прави всяка твоя минута пълна с богатство. Но дори това бледнее пред това да видиш Матрицата. И да усетиш, че злото, както пише Пратчет, това е да превърнеш хората в предмети. И себе си също.

5 thoughts on “Представяне: Жилов

  1. Не мога да кажа, че съм „видял“ феминизма в този смисъл. Видял съм само определени неща, които са несправедливости според моята морална система, а доколкото виждам, феминистите и те ги смятат за такива. Засега това ми стига…

    а ти вземи пиши малко и в твоя блог

  2. @Longanlon

    Когато бях ученик, феминизмът за мен вървеше паралелно с моя атеизъм, и с откриването на социологическия поглед върху действителността. Този поглед е доста отчужден, чак „нечовечен“, но само с него могат да се видят някои неща, например произхода на социалните роли. Разбира се, един интелигентен човек едва ли би обяснявал всяко нещо, което види с това, че е спуснато от Господ Бог или Майката Природа, и все пак да се видят истинските, зловещи причини си е страхотна тръпка.
    Тоест, феминизмът не засяга само несправедливостта или неравноправието, аз го виждам като важна част от социологията. Считам, че всеки, който е задълбавал поне малко в социология, ще се съгласи със сравнението ми с Матрицата.

    Прав си, че трябва да си пиша в блога. Всъщност участието ми тук е опит да се дисциплинирам да пиша като цяло. Така че обещавам да се поправя🙂

  3. Охо, фен на Пратчет. Пратчет е връх ! 🙂
    Много хубав пост. Ще чета с интерес.🙂 Въпросът е дали читателите ще изберат синьото или червеното хапче.🙂

    п.п. Нали това бяха цветовете на хапчетата, които Морфей подаде на Нео? Че след толкова години вече не са ми тъй ясни спомените, дано не бъркам^^

Вашият коментар

